Klachten- en Geschillenregeling Brugrecht advocaten
Hieronder treft u de Klachten- en Geschillenregeling van Brugrecht advocaten in Den Haag.
Hieronder treft u de Klachten- en Geschillenregeling van Brugrecht advocaten in Den Haag.
Advocaten moeten volgens de Verordening op de advocatuur een kantoorklachtenregeling hebben. In deze regeling liggen de procedure en werkwijze vast die de advocaat of het kantoor volgt als een cliënt zich daartoe wendt met een klacht. U kunt hier de kantoorklachtenregeling van Brugrecht advocaten downloaden.
Brugrecht advocaten is aangesloten bij de Geschillencommissie Advocatuur. De Geschillencommissie Advocatuur Consumenten behandelt klachten van consumenten tegen advocaten, bijvoorbeeld over de kwaliteit van de dienstverlening of een declaratiegeschil. De Geschillencommissie Advocatuur Zakelijk behandelt klachten van ondernemers tegen hun eigen advocaat en behandelt klachten van advocaten tegen hun cliënten. Een advocaat kan ook openstaande declaraties ter incasso voorleggen aan de Geschillencommissie Advocatuur Zakelijk.
Zowel een cliënt als een advocaat kan een geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Advocatuur, met in principe een maximaal schadebedrag van € 10.000. De Geschillencommissie is alleen bevoegd uitspraak te doen als een cliënt en een advocaat schriftelijk hebben afgesproken de Geschillencommissie een oordeel te vragen bij een geschil (conform de eisen die volgen uit een uitspraak van de Hoge Raad). Dan geschiedt de geschilbeslechting volgens de procedure van bindend advies (consumenten) of arbitrage (zakelijk).